Kibaran Jalur Gemilang semarak pelancaran Bulan Kebangsaan 2020

28/07/2020 09:35 AM

PUTRAJAYA, 28 Julai -- Pelancaran Bulan Kebangsaan dan Kibar Jalur Gemilang 2020 di pusat pentadbiran kerajaan Persekutuan di sini berlangsung hari ini dalam suasana penuh semangat patriotik menjelang sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia.

Pelancaran yang disempurnakan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin itu diadakan buat julung kalinya di Dataran Perdana, Perdana Putra dengan kehadiran terhad bagi mematuhi prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP).

Dalam situasi negara berhadapan pandemik COVID-19, petugas barisan hadapan tidak dilupakan apabila pemimpin agensi dan jabatan terlibat turut dijemput untuk bersama-sama menyertai tetamu kehormat pada majlis berkenaan.

Antara yang hadir ialah Panglima Angkatan Tentera Jeneral Tan Sri Affendi Buang, Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador, Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam) Datuk Dr Chong Chee Kheong, Ketua Pengarah Imigresen Datuk Khairul Dzaimee Daud, Ketua Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia Laksamana Maritim Datuk Mohd Zubil Mat Som dan Ketua Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Datuk Mohammad Hamdan Wahid.

Turut hadir ialah menteri-menteri kanan termasuk Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, Menteri Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof dan Menteri Pendidikan Dr Mohd Radzi Md Jidin, menteri-menteri Kabinet lain termasuk Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah dan Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Mohd Zuki Ali.

Acara dimulakan dengan amanat daripada Perdana Menteri  yang turut dipancarkan secara langsung ke negeri-negeri.

Usai menyampaikan amanat, Muhyiddin menyerahkan Jalur Gemilang kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM), disusuli dengan upacara menaikkan bendera dan nyanyian Lagu Negaraku yang diiringi Pasukan Pancaragam ATM dan Kumpulan Koir Pentarama, Jabatan Penerangan.

Upacara menaikkan bendera berkenaan turut disertai oleh enam pegawai yang mewakili pasukan barisan hadapan terdiri daripada ATM, Polis Diraja Malaysia, Jabatan Imigresen, Jabatan Sukarelawan Malaysia, Kementerian Kesihatan dan Jabatan Penerangan.

Kemuncak acara pelancaran ialah nyanyian lagu tema sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia 2020 iaitu Malaysia Prihatin yang diperdengarkan buat pertama kali oleh Kumpulan Koir Pentarama sambil diiringi dengan kibaran Jalur Gemilang.

Lagu berkenaan merupakan hasil ciptaan dan gubahan Pengarah Muzik Radio Televisyen Malaysia (RTM), Datuk Mokhzani Ismail dan lirik oleh El Sol Akhmad.

Majlis di Dataran Perdana itu diakhiri dengan Perdana Menteri melepaskan konvoi Info on Wheels (IoW) Merdeka yang akan menjelajah ke seluruh negara sehingga 16 Sept ini untuk menaikkan semangat patriotik dalam kalangan rakyat serta menyemarakkan semangat kibar Jalur Gemilang.

Melalui lintas langsung yang disiarkan RTM mengenai majlis pelancaran Bulan Kebangsaan dan Kibar Jalur Gemilang di peringkat negeri, ia turut melibatkan acara pelepasan konvoi Info on Wheels (IoW) Merdeka yang akan menjelajah ke negeri-negeri masing-masing. 

Menteri Besar Perak Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu ketika diwawancara RTM berkata meskipun berdepan dengan situasi COVID-19, kemeriahan untuk menyambut Bulan Kebangsaan dan Kibar Jalur Gemilang masih diteruskan dengan cara tersendiri.

"Antara acara yang telah disusun adalah program penyertaan secara maya bagi seluruh rakyat Perak berkongsi gambar mereka mengibarkan bendera Malaysia dan rakaman video nyanyian lagu patriotik yang dimuat naik ke media sosial," katanya.

Di Sarawak, Menteri Muda Hal Ehwal Korporat dan Unit Komunikasi Awam Sarawak Abdullah Saidol berkata logo "Malaysia Prihatin" berbentuk hati menggambarkan keikhlasan dan kejujuran setiap masyarakat terutamanya barisan hadapan termasuk penghantar makanan yang bersungguh-sungguh dan berkorban sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

"Logo berbentuk hati itu memaparkan kejujuran dan keikhlasan. Berdasarkan semangat ini, kita mahu semua rakyat Malaysia menghayati semangat prihatin ini," katanya.

Beliau berkata kerajaan negeri Sarawak juga berterima kasih kepada kerajaan Persekutuan kerana memberi peluang kepada Sarawak untuk menjadikan Sibu sebagai pusat perayaan sambutan Hari Malaysia 2020.

-- BERNAMA  

Keywords :

TENTANG KAMI

Pertubuhan Berita Nasional Malaysia
Wisma BERNAMA
No.28 Jalan BERNAMA
Off Jalan Tun Razak
50400 Kuala Lumpur
Malaysia

Tel : +603-2693 9933 (Talian Am)
Email : helpdesk@bernama.com

Kategori

Am
Ekonomi
Sukan
Politik
Dunia
Rencana
Tinta Minda
Infografik
Video
Images
Siaran Media Eksklusif

Hak Cipta

Penafian
Dasar Privasi
Dasar Keselamatan