Ratusan Jalur Gemilang dan semangat patriotik popularkan Restoran 'Mie Merdeka'

18/08/2020 06:23 PM

KUANTAN, 18 Ogos -- Cetusan semangat cintakan negara yang berkobar-kobar membuatkan seorang pemilik restoran di sini mengambil inisiatif menghias kedainya dengan lebih 500 helai Jalur Gemilang pelbagai saiz.

Pemilik restoran, Wan Rahimi Wan Mokhtar, 58, berkata selain menzahirkan kecintaannya terhadap negara, bendera yang dipasang itu kini menjadi identiti unik kepada restorannya yang terletak di Peramu, di sini.

Katanya beliau mula menghias restorannya dengan Jalur Gemilang sejak 20 tahun lepas dan sehingga kini, restoran itu sentiasa menjadi perhatian masyarakat, terutama menjelang sambutan Hari Kebangsaan, termasuk pada tahun ini.

"Setiap tahun menjelang Hari Kebangsaan, saya akan menambah sedikit demi sedikit Jalur Gemilang di kedai manakala yang sudah buruk akan saya gantikan dengan bendera baharu.

"Niat utama saya memang mahu menunjukkan semangat patriotik terhadap negara namun secara tidak langsung, pelanggan mula memanggil restoran saya sebagai kedai Mie Merdeka yang membuatkan ia dikenali ramai," katanya ketika ditemui Bernama di sini, hari ini.

Ditanya kos yang dikeluarkan untuk pemasangan ratusan Jalur Gemilang itu, beliau berkata agak sukar untuk menganggarkan kos keseluruhan kerana bendera berkenaan silih berganti setiap tahun.

"Tetapi jika dikira sejak 20 tahun lepas, saya sudah mengeluarkan kira-kira RM40,000 secara keseluruhan dengan bendera paling besar yang ada sekarang adalah sepanjang 10 meter," katanya.

Wan Rahimi berkata inisiatif menghias restorannya dengan Jalur Gemilang turut memberi peluang kepada beliau untuk dicalonkan dalam Pertandingan Keceriaan Merdeka mewakili negeri Pahang sebanyak enam kali.

Mengulas mengenai tindakan sesetengah pihak yang didakwa menggantung Jalur Gemilang secara terbalik, beliau berkata ia adalah tindakan tidak wajar yang akan memberi imej buruk terhadap negara terutama daripada pandangan masyarakat luar.

"Saya harap jika ada pihak yang melakukan perkara itu, hentikanlah kerana ia tidak membawa sebarang kebaikan," katanya.

-- BERNAMA

Keywords :

TENTANG KAMI

Pertubuhan Berita Nasional Malaysia
Wisma BERNAMA
No.28 Jalan BERNAMA
Off Jalan Tun Razak
50400 Kuala Lumpur
Malaysia

Tel : +603-2693 9933 (Talian Am)
Email : helpdesk@bernama.com

Kategori

Am
Ekonomi
Sukan
Politik
Dunia
Rencana
Tinta Minda
Infografik
Video
Images
Siaran Media Eksklusif

Hak Cipta

Penafian
Dasar Privasi
Dasar Keselamatan